GYÖKÉRKEZELÉS

A gyökérkezelés menete

- A gyökérkezelés menete

"Mi teszi szükségessé a gyökérkezelést?
Akkor kell ezt a kezelési módot választani, ha begyullad a fog.
Mi a fogbélgyulladás?

A fog kemény szövetekbõl és egy belsõ üregrendszerbõl áll, ahol erek és idegek vannak.
Ha a fogszuvasodás eléri ezt az üregrendszert, akkor kialakul a fogbélgyulladás.
Amennyiben nem kerül sor rövid idõn belül (2-3 nap, egy hét) a kezelésre a fog elhal és a gyulladás súlyosbodni fog.

Gyökérkezelés

Tünetek:
1. fogbélgyulladás -intenzív, nyilalló fájdalom, elõször csak idõnként, késõbb majdnem
állandóan. A végén már a fájdalomcsillapítók sem hatnak.
2. fogbélelhalás
- az erõs fájdalom megszûnik
- idõnként jelentkezõ ráharapási és melegérzékenység

Teendõ: minél elõbb felkeresni egy fogorvost.

Cél. A fog megmentése,mert olcsóbb megoldás mint a fogpótlás. Megjegyzés :már egy fog elvesztése is nagy kárt okozhat a rágás folyamán. A következmények csak jóval késõbb lesznek észrevehetõk.

A kezelés kivitelezése:
I. Alkalom:
- elõzetes röntgenfelvétel az állapot felmérésére
- Érzéstelenítés
- Feltárás : - a szúvas üreg kitisztítása
- a fogbél megnyitása és eltávolítása speciális tûkkel
- az üregrendszer tágítása és fertõtlenítése, a gyökércsatorna hosszának
bemérése
- gyógyszeres kötés elhelyezése és zárás ideiglenes töméssel.

II. Alkalom:
- a gyökércsatorna áttisztítása, fertõtlenítése újra
- A gyökértömés elkészítése , ideiglenes fedés ,kontroll röntgen .
- A fog koronai részének végleges ellátása töméssel vagy koronával.

Megjegyzés: a gyökértömött fogak nagyon törékenyek, ezért az esetek döntõ többségében a koronával való megerõsítés a megfelelõ.

A kezelés sikerességét befolyásoló tényezõk:

1. A fog anatómiai felépítése. Egyes esetekben a fog alakja, a gyökércsatornák szûk volta, a bemenet eltömõdöttsége lehetetlenné teszi a kezelés kivitelezését. Ezen okok miatt elõfordul,hogy a legnagyobb gondosság ellenére is a fog nem kezelhetõ és el kell távolítani.

2. A gyulladás súlyossága . Minél késõbb kerül ellátásra a fog annál kisebb az esély a sikerre.

3.A kezelések idõpontjainak a betartása is nagyon fontos,mert az elhúzódó kezelés is ronthatja a siker lehetõségét.

A gyulladás súlyosságától függõen szükség lehet a ideiglenes gyógyszeres kötés ismétlésére, esetleg többször is.
A kezelés ideje alatt kisebb-nagyobb fájdalom jelentkezhet. Ez erõs is lehet , ha rég elhanyagolt fogról van szó és a gyulladás átterjedt a fogból a környezõ csontra.

Tanácsok a kezelés ideje alatt (mindig szigorúan be kell tartani):

1.A kezelés teljes ideje alatt a kezelt fogat kímélni kell: nem szabad rágni rajta

2. Az ideiglenes tömés megszilárdulásának ideje kb. egy , másfél óra. Ez alatt az idõ alatt nem szabad enni és inni. Ha nagyon szomjas a páciens, esetleg szívószál segítségével ihat a kezelt oldallal ellentétes oldalra rakva a folyadékot."

- A gyökérkezelés menete